Het leven bij BUJA, bestuurder aan het woord.
Jari, bestuurder van BUJA, deelt met veel enthousiasme een blik achter de schermen. Hij vertelt je over het verhaal van BUJA, de groei die het bedrijf reeds doormaakte en de toekomstplannen die hij en Aard voor ogen hebben.
— Wat heeft u gemotiveerd om een consultancybureau in de financiële en accountancysector op te starten?
Mijn interesse om een eigen organisatie op te richten begon al op jonge leeftijd. Dit door mensen in mijn naaste omgeving die de stap maakte om hun eigen bedrijf op te starten. Toen ik zelf de kans zag om mijn job als consultant verder te zetten op zelfstandige basis heb ik deze gegrepen.
Mijn vorige werkervaringen als consultant lagen dan ook aan de basis van mijn beslissing om een consultancybureau op te starten. De job van consultant heeft me altijd geboeid. Besturen of organisaties begeleiden en verder helpen op momenten van transities, een te kort aan personeel of om bepaalde targets te halen heeft me altijd voldoening gegeven.
We merkten ook op dat meer en meer financiële diensten behoefte hadden aan een tijdelijke expertise of ondersteuning. Dit omdat ze vaak de specifieke kennis niet zelf in huis hadden of omdat ze tijdelijk handen te kort kwamen. Hierop willen we met BUJA een oplossing bieden.
— Hoe integreert u uw persoonlijke interesses en passies in uw werk binnen het consultancybureau?
Een van mijn grootste passies buiten het werk is om naar de beste versie van mezelf te streven. Dit neem ik mee zowel privé als professioneel. Daarom willen we onze professionals begeleiden in hun carrière. De juiste ondersteuning en begeleiding kan hier volgens mij wonderen doen.
Ik geloof ook sterk in het belang van mentorship en het delen van kennis en ervaringen. Binnen ons consultancybureau hebben we een mentorprogramma opgezet waarbij ervaren medewerkers jongere collega's begeleiden en ondersteunen bij hun professionele ontwikkeling. Dit heeft niet alleen bijgedragen aan een sterker team, maar het heeft me ook persoonlijk voldoening gegeven om anderen te zien groeien.
— Kunt u ons vertellen over de oorsprong van het consultancybureau en hoe het zich heeft ontwikkeld tot wat het vandaag is?
Natuurlijk. BUJA Consultants is opgericht in 2020 met als doel om financiële en accountancydiensten te leveren aan steden en lokale besturen. Na enkele maanden heeft Aard zich aangesloten in de organisatie en hebben we besloten om onze doelgroep uit te breiden naar de corporate sector.
Door de jaren heen hebben we ons gepositioneerd als een betrouwbare partner voor onze klanten, met een focus op innovatie en klantgerichtheid. Onze groei is voornamelijk te danken aan ons vermogen om te anticiperen op de behoeften van onze klanten en om proactief oplossingen te bieden voor hun uitdagingen.
Op de dag van vandaag bestaat ons team uit een 10-tal professionals met elk hun eigen expertise en ervaringen. Dit geeft ons de mogelijkheid om een brede waaier aan projecten uit te kunnen voeren en het geeft ons de mogelijkheid om in elke situatie op een project advies te vragen aan een collega. Wij vinden het belangrijk dat de collega’s onderling cases kunnen bespreken en elkaar kunnen verder helpen.
— Wat zijn de toekomstplannen voor jullie organisatie?
Onze grootste focus ligt momenteel bij onze collega’s. Wij willen ervoor zorgen dat de BUJAprofessionals de juiste begeleiding en ondersteuning krijgen om alsmaar verder te groeien in hun job. Vervolgens willen we met BUJA een aantrekkelijke werkgever worden zodat we de juiste personen blijven aantrekken.
Omdat onze focus hier voornamelijk op ligt hebben we begin dit jaar besloten om meer en meer samen te werken met partners. Onze partners in het zoeken van Finance/accountancy projecten zijn uiteraard gevestigde waarden in de sector. Voor de zomermaanden willen we de evolutie naar een detacheringsbureau rond hebben. Dit geeft ons de mogelijkheid om onze volle focus te geven aan onze nummer 1 prioriteit, onze mensen!
We hopen dit de komende jaren verder uit te kunnen werken en ervoor te zorgen dat ons team blijft groeien. Naast de omschakeling naar een detacheringsbureau willen we besturen en organisaties blijven ondersteunen in automatisaties en digitalisering. Dit zullen we doen door partnerships aan te gaan met bedrijven gespecialiseerd in software en AI.
— Hoe ziet u de toekomst van de financiële en accountancysector, en welke rol speelt uw bedrijf daarin?
Wij geloven dat onze sector samen met verschillende andere sectoren voor een grote golf aan automatisaties staan. We merken op dit moment al dat organisaties processen waar manueel werk aan te pas komt willen automatiseren. Dit is uiteraard te begrijpen aangezien dit processen zijn waar veel tijd/effort in kruipt en omdat ze op deze manier de menselijke fouten kunnen beperken.
Deze digitalisaties en automatisaties worden door de overheid dan ook voor een deel opgelegd. Denk bijvoorbeeld maar aan het digitaal versturen en ontvangen van facturen via Peppol. Daarnaast merken we ook dat verschillende bedrijven aan de hand AI en slimme automatisaties het operationele werk in het vizier aan het nemen zijn.
Hier zijn we ons bureau volop aan het voorbereiden. In eerste instantie willen we onze operationele professionals voor een deel omscholen en hen vaardigheden bijbrengen waardoor ze een grotere meerwaarde kunnen bieden voor een financiële dienst. Daarnaast willen we met ons bureau aan de hand van partnerships zelf automatisaties en digitalisaties kunnen aanbieden. Door onze professionals te betrekken bij deze implementaties kunnen ze deze oplossingen ook aanbieden aan toekomstige klanten.