Het leven bij BUJA, door Jonas.

— Intro.

Leer het leven bij BUJA kennen door de ogen van Jonas, onze gedreven finance consultant. In dit interview deelt hij zijn inzichten over de uitdagende projecten en het inspirerende team waarin hij werkt. Jonas vertelt over zijn keuze voor consultancy en benadrukt hoe belangrijk nieuwsgierigheid, analytisch denkvermogen en communicatieve vaardigheden zijn in deze dynamische sector.

Jonas geeft een kijkje in zijn huidige rol als accountancy en finance consultant, waar hij verantwoordelijk is voor het uitvoeren van verschillende taken binnen AP/AR alsook treasury en controlling. Hij bespreekt zijn integratie binnen het team en zijn toekomstplannen bij BUJA, waarin hij streeft naar verdere specialisatie en groei. Ontdek meer over Jonas' boeiende reis in de consultancywereld bij BUJA.

 

Hoe verliep het sollicitatieproces bij BUJA?

Het sollicitatieproces bij BUJA verliep heel vlot. Ik werd eerst uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Hier werd het al snel duidelijk dat er een klik was tussen Jari, Aard en mezelf. De week nadien mocht ik langskomen voor een tweede gesprek, waarin ik ook 2 testen moest afleggen.

Hoe was jouw ervaring met het inwerken en het kennismaken met de werkomgeving bij BUJA?

Mijn eerste dagen bij BUJA waren zeer positief. Vanaf het begin voelde ik me welkom in het nieuwe team. Het kennismakingsgesprek dat ik voordien al had gaf al een goed beeld van de sfeer bij BUJA. In mijn eerste weken had ik nog geen project, in die tijd mocht ik opleidingen volgen en hielp ik Jari en Aard met enkele taken voor BUJA.

Hoe ervaar je de begeleiding?

Bij BUJA zijn ze constant bezig met de persoonlijke ontwikkeling van haar teamleden. Zo is er onlangs een samenwerking aangegaan met Lifeworx waar we tal van opleidingen kunnen volgen, hierdoor kunnen we ons verder specialiseren in de richtingen waar we onze kennis verder in willen verdiepen.

Wat heeft je getriggerd of overtuigd om te kiezen voor een job als consultant? 

De hoofdreden waarom ik voor een job als finance consultant heb gekozen is de uitdaging en variatie die deze functie biedt. Als consultant kom je steeds in een nieuwe omgeving terecht en krijg je de kans om te werken aan diverse projecten voor verschillende klanten. Zo kom je ook met verschillende manieren van werken in contact en kan je ook proeven van verschillende sectoren.

Wat zijn voor jou de belangrijkste eigenschappen van een finance consultant?

Eerst en vooral zijn communicatieve vaardigheden erg belangrijk. Je komt telkens in een nieuwe werkomgeving waar alles nieuw is. De durf om in het begin veel vragen te stellen is van essentieel belang omdat je alleen zo de werking van de organisatie beter leert kennen. Ik denk dat het daarom ook belangrijk is als finance consultant om een leergierige ingesteldheid te hebben.

Als finance consultant is het ook belangrijk om over een sterk analytisch denkvermogen te beschikken. Wanneer je de logica achter de cijfers probeert te begrijpen zal dit niet alleen bijdragen aan het succes van de organisatie, maar ook aan je persoonlijke ontwikkeling als finance consultant.

Wat vind je het leukste aan je job?

De diversiteit aan taken en de mogelijkheid om verschillende bedrijven en sectoren te leren kennen vind ik aan een job als finance consultant echt wel een pluspunt. Elke opdracht biedt nieuwe uitdagingen en leermomenten, waardoor mijn dagen nooit saai zijn. Het geeft me bovendien ook veel voldoening om te zien hoe mijn werk bijdraagt aan het succes van de ondernemingen waar ik een project heb lopen.

Welke taken voer je momenteel uit?

Sinds enkele weken werk ik aan mijn eerste project bij Manuport Logistics, gelegen in de haven van Antwerpen. Hier heb ik de rol als ‘vliegend accountant’ en ben ik verantwoordelijk voor verschillende taken binnen zowel de debiteuren- (AR) als crediteurenadministratie (AP), waarbij ik mij voornamelijk richt op het boeken van banktransacties. Daarnaast neem ik ook de wisselkoersen en de cash reporting voor mijn rekening, die ik dagelijks rapporteer aan het management.

Een andere uitdagende en leerzame taak is het ondersteunen van de controllers bij de cash-input. Dit geeft me de kans om mijn vaardigheden verder te ontwikkelen en nieuwe aspecten in een onderneming te leren kennen.

Hoe zijn je eerste ervaringen met het nieuwe team?

Tot nu toe ervaar ik mijn tijd bij Manuport Logistics als een waardevolle ervaring waarin ik mijn expertise heb kunnen inzetten en tegelijkertijd veel heb bijgeleerd van mijn collega's. Ik kwam terecht in een snel groeiend bedrijf, waardoor het soms wel eens hectisch kan zijn. Ondanks de drukte hebben ze toch de tijd genomen om mij vele aspecten van het bedrijfsgebeuren uit te leggen. En hoewel ik nu zelfstandig werk, kan ik altijd bij het team terecht als ik vragen heb. Ze geven mij het gevoel dat ze vertrouwen in mij hebben en in hetgeen wat ik dagelijks doe.

Hoe voelt de sfeer en samenwerking tot nu toe aan voor jou?

Er heerst een collegiale en ondersteunende werkomgeving, waar iedereen bereid is om elkaar te helpen. Dit maakt het werken niet alleen productiever, maar ook erg aangenaam.

Wat zijn je eerste indrukken en je verwachtingen over de duur van je betrokkenheid bij dit project?

Al snel na mijn start heb ik de kans gekregen om, naast AR en AP, ook andere profielen in het finance team te mogen ondersteunen. Ik hoop dat ik in de toekomst nog meer van zulke kansen krijg en daarbij nieuwe dingen kan bijleren.

Welk project zou je graag in de toekomst aangaan?

In de toekomst zou ik graag een project als controller aangaan.

Vorige
Vorige

Het leven bij BUJA, door Maxim.

Volgende
Volgende

Het leven bij BUJA, bestuurder aan het woord.