Algemene voorwaarden.

ALGEMENE VOORWAARDEN

Alle overeenkomsten die tot stand komen tussen BUJA CONSULTANTS bv met maatschappelijke zetel te 2220 Heist-op-den-Berg, Iepestraat 6/A, met KBO-nummer 0755.536.364 en ‘de Klant’, en de afname van alle diensten van BUJA CONSULTANTS bv zijn aan de hiernavolgende algemene voorwaarden onderworpen, behoudens uitdrukkelijke schriftelijk afwijking.

Door de afname van diensten erkent de Klant kennis te hebben genomen van de algemene voorwaarden en deze te aanvaarden, bij uitsluiting van de toepasselijkheid van voorwaarden van de koper.

Deze algemene voorwaarden vormen, in voorkomend geval samen met de Dienstverleningsovereenkomst, de volledige overeenkomst tussen partijen.

Totstandkoming van de overeenkomst

Art. 1: De Overeenkomst komt tot stand en vangt aan op de ‘Aanvangsdatum’, i.e.:

- hetzij op het moment dat de door de Klant ondertekende Dienstverleningsovereenkomst door ons in ontvangst wordt genomen en door hem mede wordt ondertekend;

- hetzij op het moment dat wij aanvangen met de uitvoering van de opdracht op verzoek van de Klant, hoewel er (nog) geen ondertekende Dienstverleningsovereenkomst is.

Vanaf de Aanvangsdatum worden alle professionele relaties tussen partijen in elk geval beheerst door onderhavige Algemene Voorwaarden.

Prijzen en kosten

Art. 2: Alle vermelde prijzen zijn tenzij anders bepaald excl. BTW en andere heffingen van overheidswege.

De dienstverlening kan plaatsvinden tegen een dagprijs. Vervoerskosten en administratiekosten zitten hierin inbegrepen.

Onze prijzen zijn gebaseerd op de hoogte van o.a. loonkosten, inbegrepen consultant fees, sociale premies en overheidslasten, verplaatsingskosten en verzekeringspremies. In geval van verhoging van één of meer van deze prijsfactoren zijn wij gerechtigd onze prijzen dienovereenkomstig te verhogen en dit in overeenstemming met de wettelijk toegelaten normen.

Wij hebben het recht om onze tarieven periodiek aan te passen op basis van de hiernavolgende formule:

Nieuwe prijs = Basis prijs * (0.2 + Nieuwe index / Aanvangsindex * 0.8)

waarbij geldt:

- Basis prijs: prijs bij aanvang van de overeenkomst;

- Aanvangsindex: het indexpercentage toepasselijk op de lonen van Paritair comité 200 een maand vóór aanvang van de overeenkomst

- Nieuwe index: het indexpercentage toepasselijk op de lonen van Paritair comité 200 van de maand voorafgaand aan de indexering.

 

Contractduur

Art. 3: Behoudens andersluidend beding in de Dienstverleningsovereenkomst wordt de overeenkomst tussen BUJA CONSULTANTS bv en de Klant aangegaan voor onbepaalde duur.

BUJA CONSULTATS bv en de Klant kunnen de overeenkomst schriftelijk opzeggen mits naleving van een opzegtermijn van twee weken vanaf de dag volgend op de dag van verzending. Deze algemene voorwaarden, alsook de bepalingen van de Dienstverleningsovereenkomst tussen BUJA CONSULTANTS bv en de Klant blijven van toepassing op alle diensten die geleverd worden na opzegging of beëindiging van de overeenkomst.

In geval van opzeg door de Klant zal de Klant alle door BUJA CONSULTANTS bv geleverde diensten betalen alsook de kosten die gemaakt zijn als gevolg van deze opzeg. BUJA CONSULTANTS bv behoudt zich het recht voor om haar werkelijk geleden schade aan te tonen en de vergoeding hiervan te vorderen.

In geval van opzeg door BUJA CONSULTANTS bv, heeft de Klant recht op een vergoeding van haar werkelijk gelede schade die zij dient aan te tonen.

Uitvoeringstermijn

Art. 4: Opgegeven uitvoeringstermijnen zijn steeds indicatief en binden BUJA CONSULTANTS bv niet.

BUJA CONSULTANTS bv verbindt zich ertoe de werken uit te voeren binnen een redelijke termijn, maar is in geen geval verantwoordelijk voor verlengingen van deze termijn door wijzigingen aan de oorspronkelijke overeenkomst.

Opschorting en ontbinding

Art. 5: Elke partij heeft het recht om haar verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden indien de andere partij een zware contractuele wanprestatie begaat die niet wordt hersteld binnen de 8 dagen na ontvangst van een schriftelijke ingebrekestelling.

De niet-betaling van een of meerdere facturen op hun vervaldag zal altijd worden beschouwd als een zware contractuele wanprestatie in hoofde van de Klant.

Bij ontbinding van de overeenkomst omwille van een zware contractuele wanprestatie van de Klant zal de Klant alle door BUJA CONSULTANTS bv geleverde diensten betalen alsook de kosten die gemaakt zijn als gevolg van deze ontbinding, vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 50 % van het bedrag dat BUJA CONSULTANTS bv nog had kunnen factureren aan de Klant indien de overeenkomst volledig zou zijn uitgevoerd.

In geval van ontbinding lastens BUJA CONSULTANTS bv heeft de Klant recht op een vergoeding van haar werkelijk gelede schade die zij dient aan te tonen.

Opdrachten die worden geschorst door een van de partijen geven geen aanleiding tot schorsing van de verplichting tot betaling in hoofde van de Klant.

Uitvoering van de overeenkomst

Art. 6: BUJA CONSULTANTS bv verbindt zich tot een inspanningsverbintenis in de uitvoering van deze overeenkomst zonder enig resultaat te garanderen.

BUJA CONSULTANTS bv zal in het kader van haar inspanningsverbintenis alle redelijke maatregelen treffen doch kan niet aansprakelijk worden gesteld indien het door de Klant gewenste of vooropgestelde resultaat niet kan worden bereikt.

De Klant verbindt zich ertoe om te goeder trouw met BUJA CONSULTANTS bv samen te werken en haar tijdig alle nodige en/of nuttige documenten en informatie te bezorgen die verband houden met de uitvoering van de opdracht. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant als de geleverde informatie een inbreuk uitmaakt op intellectuele rechten of enige andere aanspraak van derden.

Aansprakelijkheid

Art. 7: Ingeval BUJA CONSULTANTS bv aansprakelijk wordt gehouden voor enigerlei schade, is de aansprakelijkheid beperkt tot maximaal de waarde van de gesloten overeenkomst.

BUJA CONSULTANTS bv is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.

De Klant aanvaardt dat BUJA CONSULTANTS bv in geen geval aansprakelijk is voor:

-         Indirecte schade, met inbegrip van gevolgschade, gederfde winst of schade aan derde (bv. tijdverlies, verlies van cliënteel, laattijdige belastingaangiftes, reputatieschade, verlies van toekomstige besparingen of enige andere vorm van economische schade);

-         Schade ontstaan doordat de Klant onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt;

-         Schade veroorzaakt door de Klant zelf of derde partijen.

Indien de Klant overweegt BUJA CONSULTANTS bv aansprakelijk te stellen, is de Klant gehouden hierover met BUJA CONSULTANTS bv in overleg te treden alvorens over te gaan tot het instellen van een rechtsvordering tegen BUJA CONSULTANTS bv.

Overmacht

Art. 8: BUJA CONSULTANTS bv kan niet aansprakelijk worden gesteld voor tekortkomingen in de uitvoering van de overeenkomst die te wijten zijn aan overmacht.

Onder overmacht wordt op niet-limitatieve wijze begrepen: pandemieën, epidemieën, maatregelen opgelegd door overheden, ziekte of werkonbekwaamheid van medewerkers of personeel, ongevallen, materiaalbreuk, uitzonderlijke weersomstandigheden, brand, lock-out, diefstal, computer-, elektriciteits- en telefoonstoringen, storingen in energielevering en andere gelijkaardige gebeurtenissen.

BUJA CONSULTANTS bv zal in het geval van overmacht de Klant zo snel mogelijk en in ieder geval binnen een redelijke termijn inlichten over de aard van de overmacht en vermoedelijke impact ervan op de uitvoering van de overeenkomst met de Klant.

Indien de omstandigheden blijven voortduren waardoor een partij in de onmogelijkheid verkeert om haar verplichtingen gedurende een ononderbroken periode van dertig dagen uit te oefenen, heeft deze partij het recht om de overeenkomst te beëindigen middels een opzeg van vijftien dagen op elk ogenblik na het verstrijken van die periode van dertig dagen en zonder dat hiervoor enig recht op schadevergoeding zou ontstaan.

Facturatie en betalingsvoorwaarden

Art. 9.1: De prestaties van BUJA CONSULTANTS bv worden maandelijks gefactureerd nadat de prestaties geleverd zijn. De facturatie gebeurt op basis van een timesheet. Deze wordt tezamen met de factuur verstuurd naar de Klant.

Art. 9.2: De facturen van BUJA CONSULTANTS bv zijn contant betaalbaar binnen 30 dagen na de factuurdatum zonder aftrek van enige korting.

Bij niet-betaling van de factuur op de vervaldag wordt het verschuldigde bedrag van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire vergoeding ten belope van 12 % van het verschuldigde bedrag, met een minimum van € 250,00 en interesten a rato van 1 % per begonnen maand vanaf de factuurdatum, beide onverminderd het recht een hogere schadevergoeding te vorderen indien het bewijs van grotere werkelijke schade wordt geleverd.

Facturen kunnen enkel geldig worden geprotesteerd bij aangetekende brief binnen de 8 dagen na factuurdatum en met vermelding van een gedetailleerde motivering.

In geval van vertraging van betaling door de Klant is BUJA CONSULTANTS bv gerechtigd de verdere uitvoering van de overeenkomst op te schorten zoals vermeld in punt 5 van deze algemene voorwaarden.

Intellectuele eigendom

Art. 10: BUJA CONSULTANTS bv behoudt het copyright en alle andere intellectuele eigendomsrechten op alles wat wordt ontwikkeld voor of tijdens de overeenkomst.

Ook m.b.t. de ontwerpen, stukken, adviezen, analyses en berekeningen opgesteld door BUJA CONSULTANTS bv en in het kader van de uitvoering van de overeenkomst voorgelegd aan de Klant, behoudt BUJA CONSULTANTS bv alle auteursrechten en andere intellectuele eigendomsrechten. De Klant beschikt hierbij over een permanente, niet-exclusieve licentie om hetgeen hem is overhandigd door BUJA CONSULTANTS bv in uitvoering van de overeenkomst te gebruiken voor zijn professionele doeleinden.

 

 

Geheimhoudingsplicht

Art. 11: Alle informatie die BUJA CONSULTANTS bv aan de Klant meedeelt en die aangeduid is als zijnde vertrouwelijk, dan wel vanuit zijn aard redelijkerwijze als vertrouwelijk kan worden beschouwd, is de exclusieve eigendom van BUJA CONSULTANTS bv.

Beide partijen verbinden zich ertoe deze informatie strikt geheim te houden en hiertoe de beschermingsmaatregelen te treffen die in verhouding staan met de gevoeligheid en commerciële waarde van de vertrouwelijke informatie.

Partijen zullen de vertrouwelijke informatie enkel voor interne doeleinden gebruik voor zoveel als nodig. De ontvanger zal de vertrouwelijke informatie uitsluitend verstrekken aan werknemers, bestuurders of aangestelden op een need-to-know basis en op voorwaarde dat deze werknemers, bestuurders of aangestelden zelf gebonden zijn door een minstens even strikte geheimhoudingsplicht als deze bepaald in deze overeenkomst.

Deze geheimhoudingsplicht is niet van toepassing op informatie die algemeen bekend of toegankelijk is, of op een andere wijze rechtmatig door BUJA CONSULTANTS bv is verkregen.

De gelding van dit artikel neemt pas een einde vijf jaar na beëindiging van de overeenkomst tussen partijen.

Verbod op afwerving

Art. 12: De Klant en BUJA CONSULTANTS bv verbinden er zich uitdrukkelijk toe om, tijdens de hele duur van de overeenkomst en tijdens een periode van 12 maanden na de beëindiging ervan, ongeacht de reden van beëindiging, geen personeelslid of zelfstandige medewerker van de andere partij, betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst, rechtstreeks of onrechtstreeks in dienst te nemen of hem/haar rechtstreeks of onrechtstreeks (bijvoorbeeld via een rechtspersoon) werkzaamheden te laten uitvoeren behoudens voorafgaandelijk schriftelijk akkoord tussen partijen.

Elke overtreding van dit verbod zal aanleiding geven tot een eenmalige forfaitaire schadevergoeding ten bedrage van 30 000,00 euro.

BUJA CONSULTANTS bv behoudt zich het recht voor om haar werkelijk geleden schade aan te tonen en de vergoeding hiervan te vorderen.

Referentie

Art. 13: De Klant verklaart zich ermee akkoord dat BUJA CONSULTANTS bv de samenwerking tussen partijen mag opnemen op haar website en sociale media.

Betwistingen

Art. 14: Alle geschillen die tussen de partijen mochten ontstaan, zijn onderworpen aan het Belgisch recht en worden aan het oordeel van de rechtsmachten van het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen onderworpen.

Partijen zullen zich in geval van een geschil eerst inspannen om in onderling overleg tot een oplossing te komen.

Privacyverklaring

Art. 15: Onze privacyverklaring is integraal van toepassing op onze overeenkomsten en kan worden teruggevonden op onze website via www.bujaconsultants.be/privacy-policy. De Klant erkent deze te hebben ontvangen, gelezen en aanvaard.

 

Nietigheid

Art. 16: De eventuele nietigheid van één of meerdere bedingen uit deze voorwaarden doet geen afbreuk aan de geldigheid en toepasselijkheid van alle andere bedingen.