Wat doet een finance consultant?

>> Let’s dive straight in.

Financial experts, Senior consultants, Consultants, Banken, careers, services

>> Wat doet een AP consultant?

  • Een Accounts Payble accountant richt zich vooral op de aankoop zijde van zijn onderneming.

    Hij beheert het registeren van inkomende facturen, verwerken van de betalingen die hierbij horen.

    Afhankelijk van de structuur van het bedrijf waar hij werkt, is het mogelijk dat de Accounts Payable Accountant ook instaat voor de betaling van de leveranciers.

  • De taken van de Accounts Payable Accountant zijn gevarieerd en hangen af van de structuur van de onderneming. Hij zorgt voor de facturen tussen het bedrijf en de leverancier, dus komt hij in contact met collega’s van verschillende diensten in aanmerking om informatie en facturen te verzamelen en ze in te boeken. Hierdoor kan hij betalingen voor lopende of toekomstige orders dagelijks opvolgen en betalingsachterstanden vermijden.

  • >> Kennis hebben van boekhoudkundig management

    >> Perfecte kennis hebben van boekhoudsoftware (EBP, Sage, Ciel, etc.)

    >> Kennis hebben van de wetgeving inzake commerciële transacties

    >> Goede communicatieve vaardigheden hebben

    >> Goede kennis hebben van IT-tools

    >> Goede analytische vaardigheden en een samenvattend vermogen hebben

Financial experts, Senior consultants, Consultants, Banken, careers, services

>> Wat doet een AR consultant?

  • De rol van de Accounts Receivable Accountant is om zich te richten op de boekhoudkundige transacties van de klanten van de onderneming en ervoor te zorgen dat deze goed worden opgevolgd. Hij beheert vooral de verwerking van facturen en de algemene boekhouding van de klanten van de onderneming.

    De Accounts Receivable Accountant wordt ook wel Financieel-administratief medewerker of Accounts Receivable Clerk genoemd.

  • De opdrachten van de Accounts Receivable Accountant variëren en hangen af van de structuur van de onderneming. Hij beheert de klantenportefeuille van de onderneming, waarbij hij alle boekhoudkundige verrichtingen van elke klant registreert en zorgt voor een volledige en regelmatige opvolging van de facturen (betaling, facturatietijd, etc.) alsook de ontvangsten. In geval van een geschil is ook hij degene die de verwerking ervan beheert door een toezicht- en controlestrategie toe te passen waarbij hij ook de onbetaalde facturen tracht te verminderen.

    De Accounts Receivable Accountant brengt regelmatig verslag uit bij de Hoofdboekhouder van het bedrijf over de zaken die hij verwerkt voor de algemene boekhouding.

  • >> Punctueel

    >> Goed inzicht in patronen

    >> Kennis hebben inzake commerciële transacties

    >> Goede communicatieve vaardigheden hebben

    >> Goede analytische vaardigheden en een samenvattend vermogen hebben

Financial experts, Senior consultants, Consultants, Banken, careers, services

>> Wat doet een AX consultant?

  • De Hulpboekhouder is ook bekend als Assistant Accountant of Accounting Assistant.

    Je assisteert het huidige team waar nodig, vaak in drukke en moeilijke periodes.

  • De Hulpboekhouder ondersteunt de boekhouder van een bedrijf door hem te helpen bij de verwerking en de invoer van gegevens. Hij neemt deel aan het voeren van de boekhouding door het uitvoeren van basisboekhouding.

  • >> Kennis hebben van boekhoudkunde

    >> Proactief zijn zit in je DNA

    >> Je steekt graag je handen uit de mouwen

    >> Goede communicatieve vaardigheden hebben

    >> Goede analytische vaardigheden en een samenvattend vermogen hebben

Financial experts, Senior consultants, Consultants, Banken, careers, services

>> Wat doet een AY/AZ consultant?

  • De Hoofdboekhouder staat ook bekend als Financieel directeur, Directeur boekhouding en consolidatie of Chief Accountant.

  • De rol van de Hoofdboekhouder is het waarborgen van de geloofwaardigheid van de rekeningen van een bedrijf / groep in overeenstemming met de door het management vastgestelde normen, waarbij hij de werkzaamheden van de boekhoudkundige teams moet verifiëren.

  • >> Rasechte teamplayer

    >> Kan presteren op management niveau

    >> Kennis hebben inzake commerciële transacties

    >> Goede communicatieve vaardigheden hebben

    >> Goede analytische vaardigheden en een samenvattend vermogen hebben

Financial experts, Senior consultants, Consultants, Banken, careers, services

>> Wat doet een GL consultant?

  • De rol van de General Ledger Accountant bestaat erin de financiële staat van een onderneming of een groep voor te leggen. Hij werkt op basis van de boekhoudkundige en managementgegevens die hem via de verschillende rapporten worden meegedeeld en hij moet rekening houden met de internationale normen.

    De General Ledger Accountant staat ook bekend als Consolidator of General Ledger Clerk.

  • De taken van de General Ledger Accountant zijn gevarieerd en hangen af van de structuur van de onderneming. Hij verzamelt, verifieert en analyseert alle documenten met betrekking tot de economische, fiscale en financiële activiteiten van de onderneming (boekhoudkundige en fiscale aangiften, verslagen, balansen, winst- en verliesrekeningen, etc.) om samen met de moederonderneming de consolidatiekring te bepalen. Daarom plant hij het consolidatieschema voor de rekeningen en de procedures voor de transacties tussen gelinkte bedrijven.

    Hierna geeft hij de gegevens in een consolidatiesoftware in, wat hem de mogelijkheid geeft om eventuele afwijkingen van de verschillende dochterondernemingen te controleren.

    De General Ledger Accountant is ook verantwoordelijk voor het opstellen van de geconsolideerde boekhoudkundige en budgettaire resultaten. Hierbij analyseert hij de geconsolideerde rekeningen met de verkregen resultaten om vervolgens de herformuleringsboekingen van de consolidatie volgens de IFRS-normen te kunnen integreren. Hij brengt ook jaarlijks verslag uit bij de Bedrijfsrevisor.

  • >> Groot analytisch vermogen

    >> Kan grote brokken data verwerken

    >> Kennis van boekhoudkundige IT software

    >> Goede communicatieve vaardigheden hebben

    >> Goede analytische vaardigheden en een samenvattend vermogen hebben

Financial experts, Senior consultants, Consultants, Banken, careers, services

>> Wat is Controlling?

  • Met Controlling bedoelen we een Financial Controller.

  • Als gedreven Financial Controller heb je in de eerste plaats een sterk analytisch denkvermogen. De verschillende financiële data die je analyseert en opvolgt, worden omgezet in rapporten die meer inzicht geven in de financiële cijfers. Hierbij is een helikopterview onmisbaar! Jouw radar is steeds op zoek naar onregelmatigheden, kerncijfers en evoluties binnen het totaalplaatje van de boekhouding.

    Na het verzamelen van deze data, rapporteer je onder andere de verschillende KPI’s naar het management zodat zij er verder mee aan de slag kunnen.

    Daarnaast helpt jouw planmatige mindset bij het maken van prognoses op korte termijn (forecast) en op lange termijn (business plan). Kortom, je bent een talent in het bewaren van het overzicht van de gehele financiële business.

  • >> Analytisch denkvermogen

    >> Je merkt snel onregelmatigheden op

    >> Je kan duidelijk rapporteren

    >> Goede communicatieve vaardigheden hebben

    >> Prognoses maken kan je als de beste

>> Kan je jezelf volledig vinden in één van deze profielen? Twijfel dan niet.